22 mei 2015

Pizzabodem van bloemkool

Pizza's eten is het ultieme comfort food - druipend van gesmolten kaas en lekker krokant. Als het kon zou ik het elke dag willen eten. Maar ja, ik wil nu afvallen want ik heb de acht + zes bereikt en ik wil heel graag weer terug naar de zeven + nul. Ik wil minder koolhydraten eten en zocht een alternatief. Ik las een recept op internet waarbij je de meel vervangt met bloemkool. Ik huiverde - pizzabodem van bloemkool - lijkt me niks. Maar ik wilde het recept toch proberen.
En ja, we hebben een winnaar! Het is verrukkelijk! Ik proef de bloemkool bijna niet, niet dat ik bloemkool vies vind. Het wordt niet zo krokant als een pizza gemaakt van deeg, maar dat vind ik niet erg. Je mag nu lekker uitbundig gaan met de toppings!

P.s Met de slowjuicer wordt het extra makkelijk om te maken omdat je het sap er grotendeels eruit perst.

1 middelgrote bloemkool
1/4 tl zeezout
1/2 tl gedroogde oregano
1/2 tl gedroogde basilicum
1/2 tl knoflookpoeder
30 gr geraspte Parmezaanse kaas
1 ei

1. Verwarm de oven op 230 graden. Snij de bloemkool ondertussen in roosjes en spoel ze goed.
2. Snijd de bloemkool fijn en vermaal het in een keukenmachine. Of met de slowjuicer. Doe de fijngemalen bloemkool in een bakje en  zet het 3 tot 5 minuten in de magnetron. Of bak het even in de koekenpan.
3. Laat de gekookte bloemkool even afkoelen in een schone theedoek en wringt het goed uit. Er komt nogal wat vocht vrij. Doe dit net zolang totdat al het vocht uit de bloemkool is verdwenen.
4. Meng in een grote kom de bloemkool met de Parmezaanse kaas, oregano, basilicum en knoflookpoeder. Nadat dit goed gemengd is voeg je het ei toe en meng je alles met je handen nog eens goed door elkaar.
5. Bekleed een bakplaat met een ingevet stuk bakpapier en verdeel het mengsel over het bakpapier. Zorg dat je een dunne en egale bodem maakt van ongeveer 30 cm breed. Dit doe je het beste door het mengsel met de bolle kant van een lepel aan te drukken.
6. Doe de bakplaat in de oven en bak de pizza korst 8 tot 11 minuten in de voorverwarmde oven. Haal de bakplaat met de pizza korst  uit de oven en garneer de pizzakorst met jou favoriete toppings. Doe de pizza korst dan weer in de oven en bak nog eens 5 tot 7 minuten.
Eet smakelijk!

Pizzas food is the ultimate comfort food - dripping with melted cheese and crispy crust. I could eat it every day. But no, I want to lose weight because I have reached the eight + six and I really want to go back to the seven + zero. A pizza crust made of cauliflower is a good alternative.
1 medium cauliflower - 1/4 teaspoon sea salt  - 1/2 tsp dried oregano - 1/2 teaspoon dried basil - 1/2 teaspoon garlic powder - 30 g grated Parmesan cheese - 1 egg   
1. Preheat oven to 230 degrees. Cut the cauliflower into little pieces and rinse them well.  2. Grind finely in a food processor or with slowjuicer. Put the crushed cauliflower in a bowl and set it  in the microwave for 3 to 5 minutes. Or fry it in a skillet for a couple minutes.  3. Cool off the cooked cauliflower in a clean tea towel and wring it out well. There's quite a bit of moisture. Do this until all the moisture is gone.  4. In a large bowl, combine the cauliflower with parmesan cheese, oregano, basil and garlic powder. After you mixed it, add the egg and mix everything with your hands again thoroughly.  5. Line a baking sheet with greased greaseproof paper and spread the mixture on the baking paper.  6. Place the baking sheet in the oven and bake the pizza crust 8 to 11 minutes in preheated oven. Remove the baking tray with the pizza crust from the oven and garnish the pizza crust with your favorite toppings. Place the pizza crust tback to the oven and bake for another 5 to 7 minutes.  Bon appetit!


1 opmerking:

Thanks for taking the time to leave a message.
I appreciate and love every comment!
xo